• Skribentens bildFru ResGlad

Höstlovsresa till Dubai

HÖSTLOV I DUBAI 2019

9 DAGAR

FAMILJERESA MED TRE BARN I ÅLDRARNA 9, 11 och 13 ÅR

Höstlovet 2019 drog vi iväg till sol, värme, pool, öken och skyskrapor. Resmålet var Dubai!

Här kommer ett inlägg som sammanfattar våra nio dagar i Dubai och alla utflykter vi hann med att göra.

Vi har tidigare tagit med barnen till Afrika, USA och olika platser i Europa. Nu var det dags för mellanöstern. Kanske är Dubai ett "mellanöstern light" eftersom det finns många västerländska inslag men slöjorna och moskéerna gör sig definitivt påminda så det var ingen tvekan om att vi var i Mellanöstern. Vi bodde i Bur Dubai som är en del av det gamla Dubai och här bor lokalbefolkning. Två kvarter från vårt hotell låg en moské så vissa i familjen vaknade tidigt på morgonen av sång från minareten. Vi råkade passera moskén på fredagen och då var det en strid ström av män med bönemattor med siktet inställt på moskén. Var vi än rörde oss i Dubai så upplevde vi oss trygga och väl bemötta men vi försökte också följa de rekommendationer som finns för klädsel så vi hade täckta axlar och knän.

Jag har skrivit om vårt hotell i mitt inlägg om Prisvärt hotell i Dubai.

Nära vårt hotell fanns också två persiska restauranger som jag gärna rekommenderar i mitt inlägg med Tips på persiska restauranger i Dubai.

Vi gjorde många utflykter under våra 9 dagar i Dubai.

Abrabåt
Souk

Dag 2 tog vi tunnelbanan till Dubai Mall. Där vi strosade runt på förmiddagen och åt sedan lunch på Eately. Apropå tunnelbana så har jag skrivit ett helt inlägg om metro och taxi i Dubai.

På eftermiddagen åkte vi upp i världens högsta byggnad - Burj Khalifa.

Burj Khalifa - världens högsta byggnad
Utsikt från Burj Khalifa

På kvällen såg vi fina vattenshower utanför Dubai Mall och alldeles intill Burj Khalifa.

Fru ResGlad på höstlovsresa i Dubai

Dag 3 blev resans dyraste dag och beskrivs i mitt inlägg om vattenlandet Aquaventure.

Aquaventure ligger längs ut på en palmerna som är öar som byggts upp och har formen av en palm.

Vattenlandet Aquaventure

Den kvällen avslutades med middag i Dubai Marina som är ett riktigt häftigt område med väldigt mycket skyskrapor.

Dubai Marina

Dag 4 var vi en hel del på hotellet och badade eftersom en i familjen var risig. Vi hade tänkt att vi kanske kunde åkt med hotellets egen transport till stranden men det blev bättre att vara kvar vid hotellets pool. Hotellets personal uppmärksammade att någon inte mådde riktigt bra och ställde in denna bricka. Omtänksamt!

Till lunch var vi som var friska på Al Ustad Special Kabab som jag beskriver i mitt inlägg om persiska restauranger.

Al Ustad Special Kabab

På kvällen tog vi en taxi till Festival city som är ett av Dubais stora shoppingcenter. Utanför Festival visades film bland annat som water screen projection och det ackompanjerades av laservattenshow. Vi gick runt och kikade lite i shoppingcentret men hade framförallt fokus på att äta kvällens middag här. Det blev favorit i repris och italiensk middag på Eately.

Festival city
Eately på Festival City

Dag 5 var dagen då vi åkte på ökenutflykt - en av resans höjdpunkter. Allt om vår utflykt med jeep-tur på sanddynerna, sandboarding, kamelridning, hennamålning, dansshow och buffé i beduinläger i mitt inlägg om ökenutflykt från Dubai.

Sandboarding

Dag 6 var det dags att åka ribbåt. Riktigt kul! Jag har skrivit om denna härliga fartupplevelse i ett inlägg om Yellow boats. Vår tur tog 75 minuter och gick från Dubai Marina till hotellet Atlantis och sedan tillbaka.

Rib-båtstur med Yellow boats

Därefter passade vi på att åka till Mall of the Emirates för att äta libanesisk middag och såklart kika på skidbacken Ski Dubai.

Ski Dubai i Mall of the Emirates

Dag 7 blev en annan familjemedlem risig och vi hängde vid poolen större delen av dagen. På kvällen var alla pigga igen så då åkte vi till ett av Dubais nyare attraktioner - The Frame.

Vi åkte upp i den ena vertikala delen av ramen, gick över observationsdäcket och njöt av utsikten både åt sidorna och rakt ned genom golvet. Oväntat läskigt att gå ut på det genomskinliga golvet. Trevligt kvällsnöje.

The Frame

Dag 8 åkte vi till Dubai Miracle Garden. Makalös park med otroligt mycket blommor.

Dubai Miracle Garden

Därefter tog vi bussen till Mall of the Emirates för att äta lunch. Sedan tillbaka till hotellet för att slappa lite vid poolen innan vi åkte in till Dubai Mall sista kvällen för att återigen njuta av vatten- och ljusshowerna.

Fru ResGlad på höstlovsresa i Dubai

Dag 9 blev det poolen på förmiddagen och en lunch i kvarteret innan det bar av till flygplatsen.

Det blev nio riktigt härliga, varma och upplevelserika dagar!