• Skribentens bildFru ResGlad

En sommarvecka i Blekinge

Uppdaterat: 15 apr. 2023

Sommaren 2022

Vi har besökt Blekinge flera gånger som familj och sommaren 2021 svängde vi in i Karlskrona för en italiensk middag på Antonio's. Sommarkvällen var ljuvlig, maten var fantastisk och i mitt inlägg skrev jag så här: "Karlskrona är verkligen något extra. Vatten åt alla håll, pampig och mysig på samma gång. Jag åker gärna tillbaka."

Kvällsutsikt i Karlskrona

Det gav så mycket mersmak så sommaren 2022 tillbringade vi nästan en vecka i Karlskrona och Blekinge. Här har jag samlat ihop alla våra äventyr under veckan och länkat till de olika inläggen.

Tisdag i Blekinge

Vi bodde på Dragsö camping som ligger på en egen ö 3 km från Karlskrona centrum. Trossö är den ö där centrala Karlskrona ligger och vi rullade in där med vårt husvagnsekipage. Vägen leder därefter längs med vattenkanten med staden på ena sidan och vattnet på andra sidan. Vi passerade den lilla obebyggda Stakholmen, därefter Ekholmen som är täckt med hus på varje kvadratmeter innan vi rullade över bron till Saltö. Vi åkte längs med Strandvägen på Saltö innan vi landar på lummiga Dragsö som är vårt mål.

Utsikt från kvällspromenad på Dragsö

Innan vi når campingen skymtar vi det pittoreska koloniområdet Brändaholm som vi fick chansen att promenera runt i flera kvällar.

Brändaholm

Vår första kväll i Blekinge blev det såklart ett återbesök på Antonio's.

Skaldjurspasta på Antonio's

Onsdag i Blekinge

Vår första heldag i Karlskrona sommaren 2022 inleddes med Hop on hop off-båt.

Båten avgick från campingens egen brygga vilket kändes väldigt smidigt. Vi valde att inleda dagen genom att åka hela turen runt till Wämöparken och sedan tillbaka till centrala Karlskrona där vi gick av vid Marinmuseum och åt lunch.

Karlskronas pampiga Marinmuseum

Efter lunch utforskade vi ytterligare saker som Marinmuseet hade att erbjuda:

Testa på att segla

På kvällen åkte vi till Hasslö för en trevlig middag på Sjöboden: "Längst ut vid vattenbrynet i Garpahamnen på Hasslö hittar du Sjöboden. Inbäddad mellan gamla vindpinade fiskebodar och bryggor."

Fiskebodar på Hasslö

Torsdag i Blekinge

Vår andra heldag tog vi bilen till Ronneby och besökte Ronneby brunnspark där vi gick Trollsjöslingan som är 2 km och som bland annat passerar den lilla Trollsjön, den Japanska trädgården och Doftträdgården.

Trollsjön i Ronnebys brunnspark

När vi kom tillbaka från vår lilla vandring åt vi medhavd lunchmatsäck innan vi åkte vidare mot en av semesterns höjdpunkter enligt mig: Björketorps gård. Detta var sommarens godast glass och min favorit var Marianne som bestod av vaniljglass med hackade Marianne-godisar i. Sååå god! Har man vägarna förbi Ronneby så är min varmaste rekommendation att svänga in till Björketorps gård och njuta av deras underbara glass!

Daim- & Marianneglass på Björketorps gård

På kvällen var vi tillbaka i Karlskrona för middag. När vi tidigare varit i Karlskrona har vi flera gånger gått förbi restaurang Sjörök i hamnområdet och nu var det äntligen dags att besöka restaurangen. Maken åt en fin fisksoppa och jag och barnen testade deras kreativa pizzor. För min del blev det en pizza med räkor, rödlök och dillolja.

Skärgårdspizza på Sjörök

Fredag i Blekinge

Denna dag hade jag planerat en tur till Tjärö som ligger mellan Ronney och Karlshamn men när värderprognosen såg ut att innehålla regn så valde vi istället att tillbringa en heldag inomhus. Vi åkte till Karlskronas utkant och Boda Borg. Det blev en toppendag!

För 250 kr per person kunde vi tillbringa hela dagen med att lösa och försöka lösa :) deras Questar.

Så här beskriver Boda Borg själva: "När du kliver in på Boda Borg öppnas möjligheten att prova saker du aldrig förut tänkt dig. Tillsammans i lag om 3 till 5 väljer ni fritt bland våra Questar, och tar er an de utmaningar som passar er. Hos oss finns allt från rena fyspass till kluriga tankenötter, och ni väljer vad ni vill testa. Hos oss är samarbete viktigt och ni jobbar som ett lag tills från utmaning till utmaning tills ni når målet i slutet av Questen. Ni märker direkt när ni gör rätt och kan röra er framåt mot erat mål, eller när ni misslyckas och måste tänka om. Här finns ingen VR, eller dataspel, även om vi ofta beskrivs som att kliva in i ett dataspel för hos oss är klätterväggen på riktigt, och kodlåset med."

Boda Borg i Karlskrona

Efter en heldag på Boda Borg blev det rökt kött till middag på trendiga Smoke BBQ i Karlskrona. Restaurangen beskriver sig själv som ett amerikanskt smokehouse med mexikanska influenser. Menyn kombinerar långsamt rökta BBQ-klassiker och tillbehör från den amerikanske södern med rätter från Sydamerika.

Smoked BBQ i Karlskrona

Lördag i Blekinge

Vår sista heldag i Karlskrona hade vi bokat in en tur till Kungsholms fort som ligger i Karlskronas inlopp och är världens äldsta kontinuerligt befästa militäranläggning då den varit bemannad sedan 1600-talet.

Vi gick upp i god tid, åt frukost och fixade lunchmackor innan vi rullade iväg med bilen från campingen och hittade en bra parkering på kort gångavstånd från Fisktorget. Vi började gå mot avreseplatsen då min mobil började ringa. Jag svarade och till vår besvikelse fick vi veta att båtens batteri hade exploderat och ingen ersättningsbåt fanns tillgänglig. Vi gick molokna ned till bryggan och träffade där vår tänka guida som även hon tyckte att det var tråkigt att det inte skulle bli av. Det var en trevlig dam som trots allt gav oss lite goda råd och tipsade oss att ta färjan till Aspö istället. Jag hade tittat ut detta som ett reservalternativ så vi nappade på idén.

Vi tog bilen och åkte över till andra sidan Karlskrona centrum där vägfärjan till Aspö avgår. Färjan avgår oftast varje halvtimme och vi hade tur och behövde bara vänta en kort stund. Väl framme på Aspö tog vi sikte på Drottningskärs kastell.

Drottningskärs kastell på Aspö

Dagen blev inte riktigt som vi tänkt oss men vi kom nästan dit vi skulle, vi fick se ett militärt fort (om än historiskt) och helt gratis dessutom.

Väl tillbaka i Karlskrona blev det glass på Gelato factory. Mmmm.

Sista kvällen avslutade vi såklart med middag på Antonio's och en stund på bryggan utanför i kvällssolen.

Antonio's

Fru ResGlad :)

Bryggan i kvällssol

Söndag i Blekinge

Nu var det dags för avfärd och dags för två härliga strandveckor på Öland.