top of page
  • Skribentens bildFru ResGlad

Spontan middag på restaurang Granhof i Uppsala

En lördag nu i mitten av mars 2022 insåg jag och maken att vi var barnfria och det dessutom på dagen var 22 år sedan vi blev ett par. Vi började titta runt efter restauranger i Uppsala men det var inte det lättaste att hitta någon restaurang med ledigt bord samma dag. Tillslut landade vi på hemsidan för Granhof som ligger i Främre Luthagen i Uppsala. Menyn såg ut att vara klassisk svensk och vi bokade ett bord.

FruResGlad äter middag på restaurang Granhof i Uppsala

Restaurangen hade många gäster och med stort åldersspann; från tre killar i tjugoårsåldern vid ett bord till släktmiddag med alla generationer vid ett annat och ett kompisgäng i 35-årsåldern vid ett tredje. Inga barnfamiljer syntes till men det kan ha att göra med att vi kom till restaurangen kl 19.30.


Till förrätt valde vi Toast Skagen och Chèvre chaud som vi delade på. Portionerna var väl tilltagna så det var nog tur att vi delade så blev det ganska lagom av varje. Getosten föll mig bäst i smaken.

FruResGlad äter middag på restaurang Granhof i Uppsala
Smörstekt surdegsbröd med räkor, kräftstjärtar, majonnäs, dill & citron toppad med löjrom

FruResGlad äter middag på restaurang Granhof i Uppsala
Smörstekt surdegsbröd med chèvre, rödbetor, honung & valnötter

Till huvudrätt valde maken hjort och jag valde lamm. Lammet var riktigt mört medans hjorten var på gränsen till något seg. Potatisterrinen var god men lite för mycket av en krydda som jag tror var timjan. Helhetsintrycket av huvudrätterna var godkänt men det stannade där.

FruResGlad äter middag på restaurang Granhof i Uppsala
Vitlök & örtmarinerad lamminnerfilé med rotfrukter, rostad tomat, rödvinssås & potatisterrin med västerbottenost

FruResGlad äter middag på restaurang Granhof i Uppsala
Grillat hjortinnanlår med rotfrukter, krämig kantarellsås, potatisterrin med västerbottenost samt svartvinbärsgelé

Till efterrätt åt min man Crème brûlé. Jag smakade en sked och den smakade precis som jag förväntat mig av en Crème brûlé: gott!

Fru REsGlad är middag på restaurang Granhof i Uppsala
Crème brûlé

Jag valde Blåbärspaj. Jag måste nog säga att den fick godkänt men jag vet att den går att göra mycket godare...

FruResGlad äter middag på restaurang Granhof i Uppsala
Blåbärspaj med vaniljsås

99 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page