top of page
  • Skribentens bildFru ResGlad

Hiss & diss till Grinda Gårdsglass utanför Malmköping

Sommaren 2023


Att jag gillar glass är nog ingen hemlighet. Därför brukar jag leta upp glass-ställen runt om i Sverige att testa när man har vägarna förbi. Ibland kan det också bli en omväg :).


Grinda gårdsglass beskriver sitt hantverk så här och det låter verkligen tilltalande:

Glassen vi producerar innehåller inga konserveringsmedel eller färgämnen utan endast naturliga råvaror. Vi använder mjölk från en granngård, St.Dahl i Dunker, ca. 8km från Grinda. De Sörmländska äggen vi använder knäcks för hand. Frukter och bär är oftast odlade i närområdet. Antingen i egen trädgård eller från vänner och bekanta. Att tillverka våran glass är ett riktigt hantverk.


Grindas glass säljs hos flera återförsäljare men vi besökte deras eget glasscafé på Grinda säteri utanför Malmköping i Södermanland.

Fru ResGlad på Grinda Gårdsglass utanför Malmköping

På bilden nedan finns både bra och dålig glass.

Vi börjar med den bra glassen och den är längst till vänster nämligen Grindas Bärblanding. Den smakade som en blåbärspaj i glassformat. Ljuvligt.

Av någon anledning har jag ibland testat glass med mintsmak. Hos Björketorps glass i Blekinge njöt jag av förra årets bästa glassupplevelse när jag åt Marianne-glass, dvs vaniljglass med krossade Marianne-godisar. Jag har också ätit god mint-stracciatella på Gelato & Biscuits i Byxelkrok på Öland. Jag valde därför att testa Mintglass med chokladbitar. Jag borde ha dragit öronen åt mig pga färgen. Denna glass smakade som tandkräm i glassformat :(.

Längst till höger syns Pistage-glass. Visst ser den fin ut? Min man har ätit många goda pistageglassar på fina glass-ställen genom åren och denna är förvillande lik dessa glassar. Smakade den pistage? Nej, inte alls. Den smakade bittermandel och mandelkubb. Den var ätbar men fanns inte tillstymmelse till pistage-smak. Varför kallar man en glass pistage när det inte är det. Mycket konstigt!

Fru ResGlad på Grinda Gårdsglass utanför Malmköping

Här syns Vanilj Madagaskar som jag åt och den smakade bra och som förväntat.

Fru ResGlad på Grinda Gårdsglass utanför Malmköping

Allt serverades i en våffelbägare. Det var lite sjyst även om man fick betala extra.

Fru ResGlad på Grinda Gårdsglass utanför Malmköping

Så omdömet lutar tyvärr för mycket över till diss än hiss. Men om man ändå kikar in på detta ställe så vill jag rekommendera att välja Grindas bärblandning.


Glass-ställen som jag däremot gillar och varmt kan rekommendera:

Gelato & Biscuits i Byxelkrok på Öland

Svelato nära Bälinge utanför Uppsala

Scarfó i Bromma, Stockholm

Stafsäter Gårdsglass utanför Linköping

30 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page