top of page
  • Skribentens bildFru ResGlad

En somrig utflykt till Sandhamn

Sommarsemester i Sverige 2021

Dag 3 (5) i Stockholm


En av våra Stockholmsdagar valde vi att ta en skärgårdsbåt till Sandhamn. För att få mycket tid ute på vattnet för att njuta av utsikten valde vi avresa från Strandvägen i centrala Stockholm. Vi åkte med en Cinderellabåt och turen tog 2 timmar och 10 minuter enkel. För vår familj med 2 vuxna och 3 barn mellan 11 och 15 år kostade båtresan tur och retur 1400 kronor.

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Vilken strålande vacker dag!

Fru ResGlad åker till Sandhamn

När jag först bokade vår tur till Sandhamn visste jag inte att jag prickat in sista dagen av Gotland runt. Kappseglingen startar från Stockholm, seglas genom skärgården, runt Gotland och med målgång i Sandhamn. Som tur var fick jag reda på detta när jag försökte boka bord på en av öns restauranger eftersom de inte tog emot bokningar denna dagen av den anledningen. Genast bokade jag om vår tur till dagen efter och då gick det bra att boka bord. Ombokningen av Cinderella-båten gick mycket smidigt.

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Väl framme var det dags för lunch. Vi delade vi upp oss så att alla i familjen skulle bli nöjda. Vi vuxna och vår 15-åriga dotter åt på anrika Seglarhotellet och njöt av vällagad husmanskost. Sönerna åt istället goda pizzor på Sandhamns Sea Club några minuter därifrån.


Efter intagen lunch fick vi en vägbeskrivning till Trouville-stranden.

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Promenaden tog ca 20 minuter och gick först mellan små somriga hus, förbi en tennisbana och därefter genom skog innan stranden skymtade mellan träden.

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Barnen passade på att ta ett dopp innan vi gick tillbaka till Sandhamn.

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Efter fyra timmar på ön var det dags för hemfärd.

Fru ResGlad åker till Sandhamn

Dagen avslutades med Kebab på Amida kolgrill som ligger på Folkungagatan på Söder. Tipset fick jag från Mathias Dahlgren som pratade sig varm om detta ställe i Meny i P1 (för övrigt en av mina favoritpoddar). Kebaben var god och smakerna var mindre av svensk kebabsås och mer av smakminnen från vår höstlovsresa till Dubai.

Fru ResGlad äter kebab på Amida kolgrill

Allt som allt en fin skärgårdsdag!

En annan skärgårdsutflykt som jag skrivit om är en tur till ön Grinda.

30 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page