top of page
  • Skribentens bildFru ResGlad

Lost city i Örebro - vattenland med djungelkänsla


Vattenland är fartfyllt och härligt och en bra familjeaktivitet. Lost city i Örebro är ett vattenäventyr med djungeltema: "Någonstans i en djungel långt borta finns en plats som inte liknar någon annan. Skyddad av en djungel så djup och tät att få någonsin hittat fram. I den djupa dalgången omgiven av vilda forsar och skummande vattenfall ligger djungelstaden som legenderna viskat om i generationer. En magisk plats fylld av äventyr, gömda skatter och mystiska spår efter en förlorad civilisation. Vi kallar den Lost City."

Fru ResGlad på vattenlandet Lost city i Örebro

Bild: Wix

Lost city är en del av Gustavsvik som utöver Lost City har motionsbassäng, utebad, camping mm. Jag växte upp i Närke och har besökt Gustavsvik många gånger och redan på 90-talet var det ett häftigt ställe och jag har en känsla av att man var rätt tidig med vågmaskin. Sedan det blivit Lost city har badet dock tagit ganska många steg till och är ett riktigt bra vattenland med ett genomgående koncept av djungelkänsla.

Fru ResGlad på vattenlandet Lost city i Örebro

Bild: Wix

På Lost city finns sex stora vattenrutschbanor så det finns en del att välja mellan. I en del banor åker man gummiring som man får bära uppför trappor; och samtidigt träna benmusklerna. En av banorna heter Vortex och här kommer man ned i en stor gul behållare där man åker runt några varv innan man till slut dimper ned genom ett hål i mitten ned i en bassäng under och där tar banan slut. Denna åkte jag med ett barn i knät vilket innebar att när vi damp ned i hålet, på rygg, så åkte jag ned mot botten med ett barn över mig. Snart var vi dock uppe vid ytan redo för att åka en gång till. Vildforsen är som namnet antyder en fors där man fritt tar sig fram. Den var spännande att testa men här kändes det viktigt att barnen var tillräckligt gamla eller att man som vuxen hade stenkoll hela tiden.

Fru ResGlad på vattenlandet Lost city i Örebro

Bild: Wix

Hur står sig då Lost city i jämförelse med andra. Riktigt bra tycker jag. Bra att det är inomhus så att det inte är väderberoende.

När vi besökte Lost city var det sommar och riktigt mycket kö i entrén och vi gissar att det var ungdomsläger som hade som kul aktivitet att besöka Lost city. Trots kön i entrén var det helt ok med köer inne i badet kan jag tycka.

Priset ligger på dryga 150 kr för barn 4-11 år och dryga 200 kr från 12 år och jag tycker att man får en hel del för pengarna.

Kan rekommenderas!

Andra vattenland vi testat:

73 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page