• Skribentens bildFru ResGlad

Kungsholms fort eller Drottningskärs kastell

Uppdaterat: 13 aug. 2023

Sommaren 2022

Vår sista heldag i Karlskrona hade vi bokat in en tur till Kungsholms fort som ligger i Karlskronas inlopp och är världens äldsta kontinuerligt befästa militäranläggning då den varit bemannad sedan 1600-talet.

Kungsholms fort är ett militärt skyddsobjekt och därför är det specialregler vid bokning och besök. Biljetterna köpte vi på Karlskrona turistcenter (250 kr/vuxen och 100 kr/ungdom) och vid bokning behövde vi ange fullständigt namn, personnummer/passnummer samt nationalitet. För de som var över 18 år var det krav att ta med giltig legitimation på turen. Turen börjar med båt från Fisktorget i Karlskrona och vår tur hade avresa 9.50 med beräknad återkomst kl 14.00.

Vi gick upp i god tid. Åt frukost och fixade lunchmackor och rullade iväg med bilen från campingen och hittade en bra parkering på kort gångavstånd från Fisktorget. Vi började gå mot avreseplatsen då min mobil började ringa. Jag svarade och till vår besvikelse fick vi veta att båtens batteri hade exploderat och ingen ersättningsbåt fanns tillgänglig.

Turen var inställd och vi skulle få pengarna tillbaka!

Vilket antiklimax.

Vi gick molokna ned till bryggan och träffade där vår tänka guida som även hon tyckte att det var tråkigt att det inte skulle bli av. Det var en trevlig dam som trots allt gav oss lite goda råd och tipsade oss att ta färjan till Aspö istället. Jag hade tittat ut detta som ett reservalternativ så vi nappade på idén. Vi tog bilen och åkte över till andra sidan Karlskrona centrum där vägfärjan till Aspö avgår. Färjan avgår oftast varje halvtimme och vi hade tur och behövde bara vänta en kort stund. Färjan drivs av Trafikverket, är avgiftsfri och turen tar ca 25 minuter.

Fru ResGlad besöker Aspö i Karlskrona skärgård

Väl framme på Aspö tog vi sikte på Drottningskärs kastell. Till skillnad från Kungsholms fort, som ligger på andra sidan av Aspö sund i inloppet till Karlskrona, så är detta inte en aktiv anläggning. Kastellet har varit krigsrustat i perioder men i slutet av 1800-talet upphörde Drottningskär att räknas som aktiv befästningsanläggning.

Fru ResGlad besöker Drottningskärs kastell på Aspö i Karlskrona skärgård

Här kommer lite fakta om kastellet:

Sedan Kastellet byggdes har två fientliga flottor försökt angripa Karlskrona, men ingen av dem lyckades passera fästningarna. Det första försöket stod Rysslands tsarinnan Katarina II för under kriget 1788–1790. Hennes flotta låg strax utanför Drottningskär med order att förstöra Karlskrona. Men flottans kapten vågade inte kryssa genom sundet. När han återvände och förklarade detta för tsarinnan Katarina II blev hon rasande och kallade i sin dagbok Drottningskärs kastell för den grå lusen som förstörde hennes planer.

Det andra misslyckandet stod Englands berömde sjöhjälte Lord Nelson för. År 1801 skickades han till Östersjön med uppdrag att förhindra det neutrala Danmark att överlämna sin flotta åt Napoleons Frankrike. Den engelska flottan gick till attack mot Köpenhamn den 2 april 1801. Stora delar av danska flottan förstördes. Nästa mål för Nelson var den svenska flottans bas i Karlskrona. Den brittiska flottan hamnade i samma läge som den ryska och Lord Nelson hade svårt att avgöra om han skulle våga försöka kryssa genom sundet.

Det blev väldigt dimmigt när Nelsons flotta låg där och väntade och en barkass skickades ut för att loda djupet. Av någon anledning var fästningskommendanten på Drottningskär mycket orolig den kvällen över att kanonernas krut skulle ha blivit fuktigt. Han beordrade en provskjutning. Den föll så väl ut att skottet sånär träffat den lilla barkassen som skrämt gav sig tillbaka. När den återvänt hade dess befälhavare meddelat Lord Nelson att fästningen kunde avfyra kanoner och på något märkligt sätt se i dimman och träffa rätt. Detta skrämde engelsmännen från sundet och även de återvände snopet hem igen.

Fru ResGlad besöker Drottningskärs kastell på Aspö i Karlskrona skärgård

På Drottningholms kastell var det fritt fram att vandra runt i kastellet, på innergården och på murarna. Det finns också ett litet museum, även det kostnadsfritt, samt en restaurang.

När guiden tipsade om Aspö pratade hon sig varm om ett militärt museum på ön som heter "Museum för rörligt kustartilleri". Vi tänkte att när vi ändå var på ön och åkte runt så kunde vi passa på att titta förbi. Vägen dit var så smal och liten så vi undrade flera gånger om det verkligen skulle leda till ett officiellt besöksmål men när vi väl kom fram var det en stor lokal och utanför fanns militära fordon parkerade.

Fru ResGlad besöker Aspö i Karlskrona skärgård

Vi kikade runt lite utanför men kände oss inte tillräckligt intresserade för att betala inträde och gå in på själva museet. Ett liknande museum som vi däremot strosat runt på ligger i Strängnäs och mitt inlägg om det heter Militära fordon i Strängnäs.

Vi letade lite efter en fin plats att äta våra medhavda lunchmackor men det slutade med att vi kom tillbaka till hamnen och såg att det var dags för färjan att gå. Vi rullade på färjan och åt våra mackor på färjan istället. Dagen blev inte riktigt som vi tänkt oss men vi kom nästan dit vi skulle, vi fick se ett militärt fort (om än historiskt) och helt gratis dessutom.

Väl tillbaka i Karlskrona blev det glass på Gelato factory. Mmmm.

Fru ResGlad äter glass på Gelato Factory i Karlskrona

Slutet gott - allting gott :)

Mer äventyr i Blekinge finns på länken.