• Skribentens bildFru ResGlad

En dag i Siracusa på östra Sicilien

Höstlovet 2023

Siracusa (Syracusa) ligger på Siciliens östra kust och är födelsestad till både Lucia och Arkimedes. Vi åkte dit på en dagsutflykt med fokus på att uppleva Ortigia som är stadens gamla del som går ut som en smal ö ut i havet. När vi kom till Siracusa parkerade vi nära bron som går över till Ortigia. Vi hade direkt siktet inställt på att äta en tidig lunch. Jag hade sett några youtube-klipp på ett ställe som gör mackor med massor av pålägg och vi zickzackade oss fram genom en marknad för att komma fram till Borderi.

Fru ResGlad besöker Siracusa på Sicilien i Italien

På Borderi var det full rulle och vi fick snabbt ett bord och kunde beställa våra mackor.

Våra mackor har anlänt! De kom nästan lite väl snabbt så man undrar om de hade stått på vänt men det var oavsett det goda, smarriga och riktigt matiga mackor till överkomligt pris.

Gott!

Fru ResGlad besöker Siracusa på Sicilien i Italien

Vi fortsatte därefter vidare in i gamla stan. Gamla stan i Siracusa har nära till havsutsikt och består av många fina gamla hus och trånga gränder.

I denna smala gränd kom en bil och svängde in. Det såg ut att inte vara mer än 1 cm marginal till hörnet. Jag hade aldrig kört in där!

Nu var det dags för lite kaffe och gelato. Vi letade upp ett glass-ställe med höga betyg och de levde upp till det. Jättegod glass!

Fru ResGlad besöker Siracusa på Sicilien i Italien

Vi fortsatte vidare bland gränderna.

Efter en stund kom vi ut till kanten på gamla stan och följde havet vidare runt ön.

Vi gick nedför en trappa till en strand där killarna passade på att bada en stund och vi andra satt och vilade lite lutande mot muren.

Stranden sedd från ovan.

Här hittade vi en katedral som påminner om att Lucia kommer från denna stad.

Dags att testa lite Sicilianska specialiteter: Aranchini och Cannoli.

Fru ResGlad besöker Siracusa på Sicilien i Italien

Aranchini är friterade risbollar med olika typer av fyllning. Vi testade en klassisk variant som innehöll köttfärs, gröna ärtor och ost. Gott och mättande mellanmål.

Cannoli är ett sicilianskt bakverk i form av ett rör fyllt med exempelvis ricottaost. Här var röret doppat i choklad och hackade pistagenötter. Gott!

Efter välbehövligt energiintag strosade vi vidare.

Dianas fontän

Ruinerna efter Apollos tempel

Arkimedes står staty på bron ut till Ortigia. Arkimedes har gett namn åt Arkimedes princip, som innebär att föremål som placeras i vätska tycks förlora lika mycket i vikt som den vätska föremålet tränger undan väger. En av Arkimede stora bedrifter ska också ha varit att beräkna ett bra värde på pi.

Fru ResGlad besöker Siracusa på Sicilien i Italien

Vår dotter vann en pi-tävling i femte klass efter att ha räknat upp 462 decimaler så vi tyckte att det var lite kul att leta reda på statyn av pi-tecknet som vi hittade i en korsning i den nyare delen av Siracusa .

Det var nu middagsdags så vi gick tillbaka till gamla stan där det fanns ett stort utbud av restauranger. Det blev en restaurang i en smal gränd och det åts Carbonara, Lasagne, Risotto och Spagetti med musslor. Jag testade den sicillianska pastarätten Norma. Varken restaurang eller rätterna var magiska men helt ok.

En lång dag i Siracusa var till ända och vi tog motorvägen tillbaka till vår lägenhet i Aci Castello.

Alla våra äventyr och utflykter på östra Sicilien kan man hitta här: Italien