top of page
  • Skribentens bildFru ResGlad

Drömmen om Italien och en glimt av Schweiz

Jag har länge drömt om att besöka Italien. Jag har drömt om den italienska maten med pasta, pizza, charkuterier, ostar och gelato. Jag har drömt om det böljande landskapet, solen, byarna, stränderna och de klara sjöarna. Tills alldeles nyss hade jag inte satt min fot i landet. Lite slumpartat blev det dock så att jag nu äntligen fått en första glimt av landet. Det var i slutet av januari så förutsättningarna för allt det drömmiga var inte på topp men nu har jag iallafall för första gången varit i landet som jag länge drömt om.


Orten som besöktes var Como och som hörs på namnet ligger den lilla staden belägen vid Comosjön - Lago di Como.

Fru Resglad i norra Italien

Denna januaridag var det disigt men efter lunchen tittade solen fram och vilken skillnad det blev. Bilden ovan är efter lunch då solen skickar några strålar på husen som klättrar upp efter bergskanten. Bilden nedan är innan lunch när solen ännu inte tittat fram.

Fru Resglad i norra Italien vid Comosjön

Runt om hela Como sträckte sig berg mot himlen. Från Como går det att åka linbana upp på berget men den utflykten får sparas till ett annat tillfälle.

Fru Resglad i Como i norra Italien

På denna restaurang med utsikt mot Como-sjön blev det lunch.

Fru Resglad i Como i norra Italien

Al Funghi- pizzan smakade bra med tunn, krispig botten och god ost.

Till efterrätt beställde jag in gelato även om det är januari - jag befinner mig ju ändå i Italien. Jag fick tre smaker; choklad, citron och vanilj. Tyvärr var glassen inte särskilt god och den var dessutom isig.

Fru Resglad i Como i norra Italien

Como och Como-sjön ligger nära gränsen till Schweiz och det var dit som resan fortsatte.

Är inte detta drömmig utsikt genom bilfönstret så säg...

Fru Resglad i norra Italien och södra Schweiz

Fru Resglad i norra Italien och södra Schweiz

Här är det paus i Lugano. Staden ligger mycket vackert vid Lugano-sjön och vill man att benen ska få lite träning efter en stunds bilresa så finns en riktigt, riktigt lång trappa för att komma upp till denna utsikt.

Fru Resglad i Lugano i södra Schweiz

Lugano är mysigt att strosa runt i och staden ligger i den italienskspråkiga delen av Schweiz som präglas av närheten till Italien. Här hänger gigantiska salamikorvar.

Fru Resglad i Lugano i södra Schweiz

Ett äpple kanske till Alla Hjärtans dag?

Fru Resglad i Lugano i södra Schweiz

Avslutningsvis ytterligare en utsiktsbild för vill man se vackra vyer med berg, dalar och sjöar så är Lugano med omnejd verkligen ett område att åka till oavsett årstid.

Fru Resglad i södra Schweiz

Drömmen om Italien blev sann men det innebär inte att jag drömmer mindre om Italien. Jag drömmer om fler och längre resor till Italien och då gärna en annan årstid för att även kunna njuta av sol och värme förutom landskapet, byarna, stränderna och maten.

Och nästa gång ser jag fram emot att min gelato är krämig, svalkande och magiskt god.


64 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page