• Skribentens bildFru ResGlad

Alpint påsklov i Åre

PÅSKLOV I ÅRE 2018

Efter två påsklov i Idre var det nu dags att prova något annat. Valet föll på Åre.

Fru ResGlad i Åre

Vårt allra första åk passade vi på att ta Kabinbanan för att snabbt och smidigt komma hela vägen upp till Åre Topp Platå.

Det var strålande vackert väder så senare på eftermiddagen valde vi att ta oss hela vägen upp till toppen genom att tolka bakom skoter till Åreskutans topp.

Vi hyrde en lägenhet i Åre by och bodde riktigt centralt två kvarter från torget. Utsikt från vårt hus:

Fru ResGlad i Åre

Det vi inte riktigt räknat med var dock att avståndet på kartan till liftarna kändes betydligt längre i verkligheten pga många höjdmeter. Vi började med en liten promenad i stadsmiljö, gick uppför en brant grusväg, gick uppför två trappor, gick i lätt sluttning uppför i snö och avslutade med en rejält pulshöjande brant uppförsbacke i snö. Väl framme var man riktigt riktigt varm och trött. Det var genomförbart men inte optimalt. Efter några dagar valde delar av familjen att på morgonen åka den antika Bergbanan som startade på Åre torg. Det var en mycket lättare promenad med full utrustning men tog också lite längre tid eftersom Bergbanan tuffade på ganska långsamt.

När vi hade åkt färdigt för dagen kunde vi åka skidor halva vägen tillbaka till lägenheten så hemvägen gick så klart mycket lättare.

Varje lunch åkte vi hem till lägenheten för att äta mat och få en välbehövlig paus utan pjäxor och skidkläder. För att slippa bära utrustningen valde vi då att lämna skidorna vid liftarna och gå fram och tillbaka.

En kväll åt vi på restaurang och vi valde "Liten krog" nära Åre torg. Vi hade bokat bord i förväg och det var nödvändigt för det var helt fullt på restaurangen. Hela familjen valde pizza. Pizzorna var fräscha och goda.

En av dagarna var det busväder och det snöade, blåste och var dimmigt. Vi testade då några backar i Rödkullen i den vänstra delen av Åre-systemet. Vi åkte en riktigt lång ankarlift upp och var sugna på att komma bort mot gondolen för bekvämare liftar. På liftkartan var en grön streckad linje utritad och vi planerade att ta den backen. I början på "backen" fanns det en liten skylt där det stod "1,5 km mycket flackt parti". Trots detta så valde vi denna väg. Det blev därmed en tur längdskidåkning över fjället i snarare lätt uppför-lutning än alpin utförsåkning i grön backe...

Fru ResGlad i Åre

Så långt ögat kunde nå var det bara vi och fjället. Och alldeles vitt. Vi knatade på längs de orangea pinnarna och hade faktiskt riktigt trevligt.

Väl framme vid gondolen var vi välförtjänta av en liten matsäckspaus. Smörgås och varm choklad!

För det mesta hittade vi en värmestuga men denna dag blev det mellanmål i en snödriva i lä för vinden.

Nästan varje dag såg vi renar i backen. Oftast vid sidan av backen men vid ett tillfälle blev renarna skrämda och kom springande i flock rakt över pisten.

Fru ResGlad i Åre

Vår vecka i Åre i korthet:

Strålande väder.

Och även mindre strålande väder. Snarare nästan läskigt dimmigt någon dag, framförallt på toppen.

Stort liftsystem.

Väl mycket röda backar nära Åre by (vi hade föredragit en större blandning av lätta och svåra backar).

Vacker utsikt.

För mycket ankarliftar i de mer lättåkta delarna av skidsystemet.

Mysig by/stad med stort utbud.

Nästa år testar vi ett nytt ställe. Förslag?